Seo slovník

User Experience

Cesta k článku: Seo-slovnik.cz » u » User Experience
Napsal: Jiří Komár | @jirikomar | Čtvrtek 10.03.2011 | Komenáře

User Experience

User Experience = uživatelský prožitek

User Experience můžeme do češtiny překládat jako uživatelský prožitek. Často bývá spojení zastoupeno zkratkou UX.
Velmi úzce souvisí UX s pojmem Usability (Použitelnost), jelikož pokud není web nebo nějaká věc použitelná, nemůže splňovat podmínky dobrého UX. Pozor taky na zaměňování s pojmem UI. UI je zkratka pro user interface nebo také uživatelské rozhraní, které je na UX také navázáno.

A co to vlastně to UX je? UX je to, co uživatel prožívá při používání Vašeho webu, služby nebo výrobku. Každý uživatel se rád vrací k věcem, které se mu líbí a má z nich dobrý pocit. Jelikož jsme na webu o internetovém marketingu, bude našim hlavním cílem, aby měl uživatel dobrý pocit z našeho webu, portálu nebo internetového obchodu. Dobrý pocit nebo také prožitek, který uživatel při práci získá se velmi silně podepisuje na dalším smýšlení o našem projektu. Dá se říct, že weby, které jsou pro uživatele příjemné jsou preferované a uživatel se k ním rád vrací a nebojí se je více používat. Oproti tomu weby, u kterých uživatel naráží na problémy a musí tápat a vyvíjet větší aktivitu uživatele odrazují. UX není přesně měřitelný pojem a oproti jiným disciplínám jej nejde tak lehce změřit.

Je důležité také vědět, že UX není jen design aplikace. Tuto část řeší obor User experience design (UXD). UXD má za úkol navrhnout design, který pomáhá k dosažení dobrého uživatelského prožitku (UX). 

S čím se vlastně v user experience pracuje? Nejvíce se pracuje s lidmi. Člověk nebo uživatel je to, na co se při práci s UX soustředíme nejvíce a vše je podřízeno právě uživateli, který si musí zamilovat navrhovaný web, věc či službu. Z pravidle jde o rozsáhlý soupis úkonů, které směřují k tomu, aby uživatel udělal to, co od něj chceme a udělal to s pocitem spokojenosti. Určitá část UX pracuje také s lidskou psychikou, která ovlivňuje vnímání určitých věcí.

Dobré UX se tak prokazuje nejen při práci s danou věcí, ale již při smýšlení o ní, čtení nebo prohlížení. Je to prostě ten pocit, kdy člověk stojí s otevřenými ústy a nechá se naprosto ochromit. Pokud v dnešní době mluvíme o propracovaném UX, je dobré se podívat například na firmu Apple.

Firma Apple totiž dokázala využít potenciálu UX. Výrobky nebo služby jsou navrženy s takovou precizností a ohledem na uživatele, že ať člověk chce nebo ne, musí přijmou fakt, že něco lepšího není a nikdy nebude. Pokud se tak podíváme na nejsilnější místa UX u firmy Apple jde o tyto zásadní prvky: design výrobku, interiér prodejen, balení výrobku, intuitivní a jednotné ovládání všech zařízení, jednoduchá práce s aplikacemi a taky cena. Ta vzbuzuje další uživatelský prožitek a to exkluzivitu.

U webových projektů je UX o dost jednoduší než u věcí, ale i tak jde o důležitý prvek, který z pravidla rozhoduje o tom, zda web uspěje, nebo o něm za týden nikdo nebude vědět.

Pokud mluvíme o UX, často se setkáváme s dalšími výrazy jako User-centered design, User Interface Design, Interaction design (IxD), wireframe, prototypování webu, použitelnost, návrhové vzory, pozitivní stereotypy, copywriting a mnoha dalšími.
 


Štítky k článku: UX
Jiří Komár

Jiří Komár

Autor článku působí jako UX designer a specialista na internetový marketing. Posledních sedm let se pohybuje především v prostředí internetových obchodů a podílel se na projektech jako OKAY.cz, Kama.cz, Bambule.cz, Rogelli.cz nebo Alfa.cz.

Rubriky
Rubrika Článek

Veškerý obsah je majetkem autorů, jeho další šíření bez souhlasu je zakázáno, 2008 - 2017 © www.seo-slovnik.cz - Váš internetový rádce