SEO

Užitečné nástroje pro analýzu klíčových slov – 1. díl

Cesta k článku: Seo-slovnik.cz » SEO » Užitečné nástroje pro analýzu klíčových slov – 1. díl
Napsal: Jan Korpas | Neděle 14.02.2010 | Komenáře

Užitečné nástroje pro analýzu klíčových slov – 1. díl

Analýza klíčových slov je pojmem, který hojně používá nejeden SEO analytik. Je považována za základní kámen celé optimalizace a mnohdy je alfou i omegou k dosažení stanoveného cíle projektu, ať už je to prodej zboží, registrace uživatele, přečtení článku, provedení nějaké akce apod. Tento článek nebude zaměřen na problematiku samotného provádění analýzy klíčových slov, ale bude v něm pojednáno o nástrojích, které nám k nalezení „těch správných klíčových slov“ pomohou. V tomto prvním díle našeho mini seriálu se podíváme na kloub tzv. našeptávačům fulltextových vyhledávačů a vysvětlíme si, co znamenají statistiky hledanosti zveřejňované Seznamem.

Našeptávače vyhledávačů

Ačkoliv to není příliš v povědomí, pro analýzu klíčových slov jsou využitelné také našeptávače vyhledávačů, zejména pak našeptávač Seznamu a Google. Nepovažujme je přímo za nástroje „spasitele“, které nás zavalí nepřeberným množstvím informací o hledanosti slov, ale přiznejme si, že určitý přínos mít opravdu můžou. O co se vlastně jedná? Jakmile začnete ve vyhledávačích psát slova, začne vám systém našeptávače nabízet podobné výrazy, které obsahují část vámi napsaného slova. Aktuální počet nabízených výrazů je v daný okamžik vždy deset. To ovšem neznamená, že více různých slov získat nelze.

Našeptávač fulltextového vyhledávače Seznam

Malý příklad: začneme psát část slova: „hypoté“ a v nabídce se nám objeví množina výrazů obsahující slova „hypotéka“ a „hypoteční“. Pokud pokračujeme v psaní našeho vyhledávaného slova - „hypoték“, najdeme další tvary tohoto slova. V následujícím kroku využijeme stejný postup pro část slova „hypoteč“ a tak dále, až nám nezbude žádný další tvar hledaného slova. Tímto způsobem jsme schopni odhalit daleko větší množství klíčových slov, než pouhým napsáním celé hledané fráze „hypotéka“.

Seznam – Statistika dotazu

Jelikož je Seznam v českých poměrech stále nepoužívanějším fulltextovým vyhledávačem, nemůžeme opomenout nástroj, který nám nabízí. Jedná se o statistiku hledaného dotazu, který najdete při každém vyhledávání na stránce s výsledky úplně dole viz. obrázek.

Statistika hledaného dotazu - Seznam.cz

Po kliknutí na odkaz se zobrazí dva grafy a seznam frází podobných hledanému dotazu. První graf nazvaný „Rozšířená shoda“ vyobrazuje hledání všech dotazů, které obsahovaly námi hledané slovo, v tomto případě slovo „hypotéka“. V grafu jsou pak zahrnuty všechny výrazy typu „hypotéka kalkulačka“, „česká spořitelna hypotéka“, „komerční banka hypotéka“ apod. Vedle grafu si můžeme prohlédnout hodnoty, které nám už s větší přesností napoví, jak často se daný výraz vyhledává.

Rozšířená shoda hledaného dotazu

Následuje druhý graf „Přesná shoda“, který nám ukazuje trend vyhledávání pouze námi zadaného dotazu. Odtud si již můžeme udělat představu o hledanosti konkrétního vámi zadaného výrazu. Hodnoty vedle grafu mají stejný vypovídací charakter jako v prvním případě.

Přesná shoda hledaného dotazu

Pod grafy je nám ještě k dispozici přehled nazvaný „Nejhledanější dotazy obsahující hledaný dotaz“. Ten je sestaven z deseti nejhledanějších dotazů v rozšířené shodě. Odtud lze získat další varianty a jiné tvary námi zadaného dotazu. Možná právě zde objevíte výraz, který vás dosud při vyhledávání nenapadl.

Další výrazy obsahující hledané slovo

Pozor na případy, kdy je denní hledanost dotazu menší než 100. V takovýchto případech se graf ani hodnoty vedle něj nezobrazí. Důležité je uvědomit si, že i přesto může být slovo vyhledáváno poměrně často a může být obchodně důležité. Další zkreslení hodnot nastává v případě, kdy uživatel vyhledá výraz a prochází více stránek ve výsledcích vyhledávání. V takovém případě se každý přechod na další stránku započítá jako nové hledání. Proto bezmezně nevěřte uvedeným číslům, mohlo by se vám to vymstít.


Pro dnešek je to vše a v příštím díle se podíváme na nástroje pro návrh klíčových slov, které nám nabízejí známé reklamní systémy AdWords a Sklik.


Štítky k článku: SEO
Rubriky
Rubrika Článek

Veškerý obsah je majetkem autorů, jeho další šíření bez souhlasu je zakázáno, 2008 - 2017 © www.seo-slovnik.cz - Váš internetový rádce