Seo slovník

Fulltextový vyhledávač

Cesta k článku: Seo-slovnik.cz » f » Fulltextový vyhledávač
Napsal: Seo-slovnik.cz | Neděle 29.11.2009 | Komentáře vypnuty

Fulltextový vyhledávač

Fulltextový vyhledávač

Toto slovo ještě před nedávnem nikdo neznal a nikdo ani netušil jakého významu si fulltextové vyhledávače v následujících letech vydobudou. Asi nemá cenu čtenářům našeho webu, vysvětlovat co je fulltextový vyhledávač. Ale jelikož se snažíme učit i začátečníky, kteří ještě o internetovém marketingu moc neví, vysvětlíme i tento pojem.

Fulltextový vyhledávač si můžeme představit jako sadu serverů, které uchovávají informace o webových stránkách. Tyto informace následně využívají při vyhodnocování uživatelských dotazů na dané dotazy (klíčové slova). Při zadání dotazu si fulltextový vyhledávač projde svou databázi, podle kritérií vybere relevantní stránky, na kterých se vyskytuje hledaný dotaz a vypíše je uživateli. Pořadí výsledků ovlivňuje mnoho faktorů, které jsou součástí řídícího algoritmu celého fulltextu.

Pojem fulltextový znamená, že informace se do databáze fulltextového vyhledávače dostávají na základě procházení textu na webových stránkách.

Každý vyhledávač pracuje na třech základních principech (sbírání dat, zpracovávání dat a jejich replikace uživateli)
 

Sbírání dat

O sběr dat pro fulltextový vyhledávač se stará fulltextový robot (anglicky crawler). Jeho hlavním úkolem je procházení stránek, hledání odkazů a stahování stránek pro indexaci. Pokud najde takový robot odkaz na nový web nebo stránku, přejde na něj a začne ho prohledávat. Přes jednotlivé odkazy prochází stránky daného webu a zjišťuje kam vedou odkazy z podstránek. Proto aby mohl stránku navštívit, musí na ní vést nějaký odkaz. Jestliže na ní žádný odkaz nevede nebo je stránka hodně hluboko zanořená a odkazy na ní jsou špatně vytvořeny. Může dojít i k tomu, že ji robot nenajde.
 

Zpracování dat

Jakmile již stránku navštíví fulltexotvý robot. Musí se obsah dané stránky uložit do indexu fulltextu, aby v něm následně mohl vyhledávací algoritmus vyhledávat. Před samotným uložením, se ale nasbírané data musí zpracovat. Zpravování spočívá v tom, že se stránka projde a každému slovu se přidá určitá váha.
 

Replikace dat

Replikací je myšleno vypsání výsledků uživateli fulltexotvého vyhledávače na daný dotaz. Řazení výsledků, které uživatel vidí, je ovlivněno vyhledávacím algoritmem. Každý takový algoritmus má mnoho rozhodovacích pravidel (řádově jde o sto, Google udává až 200 fakrotů), které ovlivní pořadí výsledků (SERP). Jednotlivé faktory lze rozdělit na dvě základní množiny on-page a off-page, s tím že každý faktor má pro každý algoritmus jinou důležitost.

Více o principech fulltexotévho vyhledávače asi nemá cenu psát, jelikož se nám nikdy nepodaří jejich princip zcela rozluštit. Je ale dobré vědět, které prvky na ně platí a jak si částečně získat jejich přízeň. Více se můžete dozvědět u článků označené štítkem SEO nebo přímo v rubtice SEO.

Zajímavé weby, které se zabývají touto problematikou:


Nejznámější fulltextové vyhledávače:


Odkazy na ruční přidání stránky do fulltextového vyhledávače


Štítky k článku: SEO
Rubriky
Rubrika Článek

Veškerý obsah je majetkem autorů, jeho další šíření bez souhlasu je zakázáno, 2008 - 2017 © www.seo-slovnik.cz - Váš internetový rádce