E-shopy

Sleduje Vás konkurence?

Cesta k článku: Seo-slovnik.cz » E-shopy » Sleduje Vás konkurence?
Napsal: Jiří Komár | @jirikomar | Neděle 07.02.2010 | Komenáře

Sleduje Vás konkurence?

Asi málo který internetový obchodník nezná služby jako zbozi.cz, heureka.cz nebo hledejceny.cz. V poslední době jsou vyhledávače zboží velmi oblíbené a takřka všechny internetové obchody podporují export zboží do některého ze zbožových vyhledávačů. Jenže málo kdo si uvědomuje, že export dat může být cestou jak Vás sledovat.

Jste sledování?

S rychlým nástupem internetového prodeje si mnoho internetových prodejců neuvědomuje existenci konkurence. Ta má na internetu mnohem více množností, jak Vás sledovat a jak Vám znepříjemnit Vaše prodejní postavení a konkurenceschopnost. Pokud jste jen trochu úspěšní, dá se říct skoro s jistotou, že jste sledování. Možností jak Vás sledovat je mnoho. Záleží na znalostech Vašeho protivníka.

Způsoby sledování

Většina prodejců se uchyluje pouze k běžným návštěvám, při kterých si prohlédnout co se ve Vašem internetovém obchodu změnilo a následně se snaží kopírovat Vaše nápady. Tohle je nejběžnější způsob, kterým je Váš obchod sledován. Bránit se proti tomu bohužel nijak nemůžete, ale pokud jsou Vaše nápady unikátní a dobré. Máte alespoň časovou výhodu, než Vás konkurence okopíruje a tu můžete využít k dalšímu rozvoji.

Další druhy konkurenčního boje už nejsou tak neškodné. Za zmínku stojí určitě kopírování obsahu, fotek, videí a dalšího obsahu Vaší webové prezentace nebo internetového obchodu. Zamezit Vaší konkurenci v těchto praktikách je takřka nemožné, ale zjisti tyto techniky není zase tak těžké.Pokud na svém webu máte unikátní texty a chcete vědět zda jej s někým nechtěně nesdílíte, doporučuji použít nástroj copyscape, který Vám s dohledáním duplicit pomůže. Princip užití je skoro stejný jako u hledání pomocí Google. Do hledacího pole napište úryvek Vašeho textu a kliknete na "GO".

Aplikace Vám zobrazí výsledky jako u klasického hledání pomocí Google, jen s tím rozdílem, že se jedná o weby, které využívají části nebo celé texty Vašeho webu (Pokud využíváte copyscape jako neplacenou službu, jste limitován počte výsledků. Chcete-li , můžete si aktivovat placené premium služby, které Vám dohledávání Vašich textu ještě více usnadní). Nalezené viníky pak doporučuji oslovit a trvat na odstranění Vašich obsahu, v případě neuposlechnutí můžete podat na provinilce trestní oznámení nebo se poradit s Vašim advokátem na řešení. (Většinou však postačí pohrozit trestním oznámením a okopírovaný obsah je odstraněn).

Copyscape - úvodní obrazovka
U unikátních fotografií by měl problém kopírování řešit dobře umístěný vodoznak (nejlépe s názvem Vašeho webu nebo domény), který obrázek "poškodí" a potencionálního lupiče odradí.

Poslední a asi nejhorší formou, je parazitování na cenách pomocí webového hlídače. Ten má za úkol hlídat Vaše ceny a upravovat ceny konkurence tak, aby byly vždy shodné nebo nižší než Vaše.

Co je to webový hlídač?

Webový hlídač je skript, který má za úkol hlídat Váš internetový obchod. Většinou jde o skripty, které se soustředí na ceny zboží. (V některých případech, většinou u obsahových portálů - ubytování atd. dokáže takový robot přebrat celý obsah a vložit jej do jiné databáze) K tomu, aby skript dokázaly porovnat Vaši cenu s cenou konkurence postačí najít nějakou podobnost u daného zboží. Nejčastěji katalogové číslo, název nebo jiný stejný prvek. Bránit se proti tomuto druhu sledování je dost komplikované, pomoci může blokace skriptu na serveru, ale ani to není 100%, jelikož skript může být spouštěn z více míst a blokace se provádí vždy na danou IP adresu. V mnoha případech, ale vlastník o sledování cen ani neví. Jelikož se to dá zjisti jen podrobným sledováním statistik, ve kterých se tato informace jen špatně hledá.

Tvorba webového hlídače je naštěstí dost náročná a specifická pro každý sledovaný web. Takže tato metoda není zas tak rozšířená.

Pozor na XML exporty?

Na co bychom si však měli dávat pozor jsou naše XML exporty. Ty jsou vlastně soupisem všeho, co webový hlídač hledá. Konstrukce skriptu, který projde náš XML export pro Zbozi.cz nebo Heureku je daleko jednodušší než toho co prochází celý web. Proto si dávejte pozor, komu sdělujete cestu k Vašim XML exportům a pokud využíváte určitou platformu internetového obchodu, požadujte, aby cesta k těmto souborům byla vždy unikátní.

Pokud je cesta k Vašemu XML exportu pro zbozi.cz třeba www.domena.cz/xm/zbozi.xml, je dost pravděpodobné, že ostatní internetové obchody na stejné platformě budou mít cestu stejnou. Toho pak může využít ten, kdo o této slabině ví.


Štítky k článku: E-shop
Jiří Komár

Jiří Komár

Autor článku působí jako UX designer a specialista na internetový marketing. Posledních sedm let se pohybuje především v prostředí internetových obchodů a podílel se na projektech jako OKAY.cz, Kama.cz, Bambule.cz, Rogelli.cz nebo Alfa.cz.

Rubriky
Rubrika Článek

Veškerý obsah je majetkem autorů, jeho další šíření bez souhlasu je zakázáno, 2008 - 2017 © www.seo-slovnik.cz - Váš internetový rádce