Webdesign

Skicování (sketching)

Cesta k článku: Seo-slovnik.cz » Webdesign » Skicování (sketching)
Napsal: Jiří Komár | @jirikomar | Pondělí 23.01.2012 | Komenáře

Skicování (sketching)

Skicování je jednou z metod, které lze využít při návrhu nového webu. Jde o metodu ruční kresby na papír, někdy taky na tabuli. Pokud se chystáte vytvářet nový web, nebo chcete provést jen redesign stávajícího řešení, je skicování levná metoda, která vám pomůže rychle definovat představy o novém webovém rozhraní.

Kdy skicování využít?

Skicy je dobré vytvářet zejména v rané fázi návrhu webu, kdy potřebujeme zachytit velké množství myšlenek a nápadů bez zbytečného plýtvání časem. Při skicování se vytváří více variant jednotlivých stránek a elementů, porovnávají se a vyhodnocují klady a zápory jednotlivých prvků a následně se rozkreslují varianty, které mají největší šanci na úspěch. Jelikož se při skicování tvoří velké množství obrazovek, oken a jiných části webu, je dobré všechny skicy umisťovat na tabuli (na nic se nezapomene a vše je pořád na očích). Nad návrhy pak může diskutovat celý tým, a přidávat k jednotlivým částem webu své připomínky, poznámky nebo rozkreslovat detailněji určitý problém.

Skicování je často opomíjeno, ikdyž právě při skicování lze přijít na ty nejlepší nápady. Zároveň se s každou skicou zbavíte několika základních nedostatků. Na skicování je nejlepší velká volnost při jejich realizaci. Vše jde velmi rychlé, a pokud se něco nepovede, jde začít odjinud a navrženou skicu zmuchlat a hodit do koše. Pokud se začíná přímo s drátěnou kostou (wireframy nebo prototypy), často se obětuje velké úsilí na něco, co je ve výsledku zbytečné. Navíc při navrhování drátěné kostry v některém prototypovacím nástroji je někdy těžké být nezaujatý. Přeci jenom návrhář nerad zahazuje velký kus práce. U skicy nehrozí právě ona vazba a tak můžeme být více nezaujatí a sebekritičtí.

Kdy jen skicování nestačí?

Skicování nám vystačí, pokud potřebujeme utřídit myšlenky a navrhnout nejlepší koncept nového webu. Pokud ale chceme, aby byl náš web úspěšný, musíme ze skic navrhnout drátěnou kostru (wireframe) a zadávací specifikaci. Právě tyto podklady lze prezentovat zadavateli, který nám řekne, zda je mu vše jasné a nemá s nějakým prvek nebo funkčností problém. Skicy lze sice s klientem také probírat, dokonce i navrhovat, ale pořád v nich chybí potřebné detaily, které určují, zda web bude použitelný či nikoli. Navíc drátěné kostry lze ukázat i samotným uživatelům, kteří nám můžou říct své dojmy a postřehy z navrženého rozhraní (skicy před uživatelem jen těžko popíšeme, navíc každý může náš rukopis a styl vnímat naprosto odlišně). Pokud je potřeba, lze drátěnou kostru rozšířit o interakční ovládání (z wireframů vytvořit prototyp webu). Prototyp webové stránky se hodí na řešení, u kterých je důležitá funkčnost a interakce uživatele s webovým rozhraním. Právě díky prototypům můžeme věrně nasimulovat chování vytvářené webové stránky (ovládání, navigace, problémové části webu, drobné detaily). Navržený prototyp pak lze ukázat reálnému uživateli, který nám může na základě sady úkolů ukázat, jak by s novým webem pravděpodobně pracoval. My pak můžeme prototyp upravit, dle zjištěných informací (pro návrh prototypů můžeme využít například program Axure RP, který patří mezi nejlepší nástroje na trhu).

K tvorbě skic nám postačí tužka a čistý nebo čtverečkovaný papír. Pokud pak potřebujeme vytvářet nějaké speciality, jako skicy pro mobilní aplikace, aplikace pro tablet a podobně, lze využít velké množství připravených šablon a pomůcek.

Pokud by jste chtěli, na těchto odkazech si můžete stáhnout pár povedených skicovacích PDF šablon.

Mezi šablonami se nacházejí jak šablony pro web, tak pro mobilní telefony a tablety.

Odkazy na velké množství skicovacích PDF šablon - smashingmagazine.com

Potřeby pro návrháře UI - uistencils.com

Další skicovací PDF šablony- speckyboy.com

I s papírem se dají dělat velké věci


Štítky k článku: UX
Jiří Komár

Jiří Komár

Autor článku působí jako UX designer a specialista na internetový marketing. Posledních sedm let se pohybuje především v prostředí internetových obchodů a podílel se na projektech jako OKAY.cz, Kama.cz, Bambule.cz, Rogelli.cz nebo Alfa.cz.

Rubriky
Rubrika Článek

Veškerý obsah je majetkem autorů, jeho další šíření bez souhlasu je zakázáno, 2008 - 2017 © www.seo-slovnik.cz - Váš internetový rádce