Novinky na internetu

Report z UX Campu 2013

Cesta k článku: Seo-slovnik.cz » Novinky na internetu » Report z UX Camp 2013
Napsal: Jiří Komár | @jirikomar | Neděle 27.01.2013 | Komenáře

Report z UX Camp 2013

Včera se konal v Praze v NODE5 již třetí UX Camp. A jelikož předchozí ročník byl skvělý, rozhodl jsem se, že si nenechám ujít ani ten letošní. Počasí bylo sice trochu nevlídné a vstávání po namáhavém týdnu obtížné, ale posilněn ranní dávkou kofeinu jsem vyrazil z Ostravy směr Praha.

Organizace a program

Organizace akce byla velmi kvalitní a musím smeknout před lidmi, kteří věnovali svůj čas, aby se na přípravách podíleli. Na škodu pak byly trochu prostory NODE5, kde se sice super diskutovalo, ale zároveň měli někteří řečníci co dělat, aby přehlušili dav u baru (někdy trocha ohleduplnosti není na škodu).

Trošku mi taky vadilo, že na webu nebyl nějaký smysluplně rozvržený program nebo alespoň hlasování o tom, jak bude program vypadat. Na místě sice proběhlo super představení řečníků, jako na správném Barcampu (1 minuta pro každého), ale o všechny byl projeven zájem, takže se nic, krom rozcvičky ve zvedání ruky nekonalo. Přednášky tak po menších organizačních změnách probíhaly paralelně s workshopy (už teď lituju, že jsem nemohl vidět všechno).

Nadruhou stranu, co by to byla ze IT akce, kdyby nebyla trochu Punk :)

Anglické přednášky, ano či ne?

Při oznámení UX campu byla angličtina jedním z hodně diskutovaných témat. A i když jsem na akci jel s tím, že bude hodně prezentujících mluvit anglicky, nebylo mi do poslední chvíle jasné, kdo to bude. U většiny přednášek byla totiž volba na posluchačích.

Nakonec to bylo asi 60:40 pro angličtinu. Bohužel si nejsem úplně jistý, zda angličtina trochu nekazila dynamičnost a následnou diskuzi. Některé přednášky v angličtině byly super, ale našlo se i dost takových, kde bych angličtinu oželel a raději si poslechnul řečníka česky.

Proto jsem taky zvědavý, zda bude letošní WebExpo pouze v angličtině. Je samozřejmě jasné, že je potřeba, aby se k nám dostávali lidi z ciziny, ale češtinu bych v některých případech úplně nezavrhoval.

UX je cool

Když se pak ohlédnu zpět a srovnám druhý (2012) a třetí ročník, zjišťuji, že UX urazilo za ty dva roky obrovský kus cesty. Předešlý UX camp byl mnohem komornější a zájem o něj byl rapidně menší. Méně se o něm psalo i mluvilo a přišlo na něj i podstatně méně lidí. Pokud na něj chtěl někdo přijít, mohl se rozhodnout i na poslední chvíli.

Letos to už bylo o něčem úplně jiném. Podle informací na Twittru bylo na čekací listině přes 150 lidí, na které nevyšlo místo. I to svědčí o tom, že UX je opravdu cool a stává se z něho stejně jako ve světě vyhledávaný obor.

O to víc jsem se proto těšil na jednotlivé přednášky a na nové lidi, kteří mají k této problematice co říct. Jelikož přednášek a workshopů bylo asi 27, nebudu zde vypisovat všechny, které jsem viděl, ale zaměřím se jen na ty, které se mě nejvíc zaujaly.

Jinak přednášky se natáčely, takže se určitě koukněte na videa, až budu dostupné.

Max Scheugl - How to Wow bank customers

Twitter: @scheugl

Maxova přednáška krásně zapadala do programu celého UX campu. Ve své případové studii ukázal, jak navrhoval aplikaci internetového bankovnictví pro ING a jaké kroky provádí s klienty. Zaujala mě pak hodně jeho kalkulace projektu, která byla opravdu podrobná a i on sám přiznal, že někde to přestřelili a někde zase dost podcenili (jsem rád, že nejsem sám, kdo to někdy neodhadne).

Škoda jen, že si velká část klientů neuvědomuje, jak je průzkum, analýza a následný návrh prototypu a testování důležité a že kvalita za málo peněz a v krátkém čase se prostě dělat nedá.

Jan Stawarczyk - Gamifikací k lepším zítřkům!

Twitter: @uxdcz

Honzova přednáška se mi opravdu líbila a zároveň i pobavila. Ukázal nám totiž několik podařených příkladů, jak lze využít lidskou hravost ve prospěch společnosti. Některé videa jsme sice znali, ale i tak ve mně zůstala touha zkusit herní prvky zapracovat i do nějakého vlastního projektu. Zatím jsem nic podobného do webu nebo jiné aplikace nenavrhoval, ale určitě na to budu od teď více myslet.

Videa na YouTube

  • Foldit
  • Honda ECO Level
  • The Play Belt
  • Bottle Bank Arcade
  • The Speed Camera
  • Zombies, Run!
  • The Pub (hospody)
  • Guitar pee
  • Piano stairs

Martin Čacký - Everybody is a designer

Twitter: @yayoozef

Martin mi ve své přednášce mluvil z duše. Narážel totiž na to, jak společnosti UX chtějí, ale pokud někoho najdou, tak ho stejně nechají plácat bábovičky jen na jeho písečku. Naprosto souhlasím, že pokud má firma nebo produkt dosáhnout nějakého UX efektu, musí se na něm podílet všichni a ne jen jeden člověk s UX na vizitce.

Honzovy tipy na to, jak udělat z nedesignerů designery:

  • Zapojte kolegy do procesu návrhu webu nebo služby
  • Pozvěte kolegy na testování použitelnosti
  • Ukažte týmu vaše persony
  • Učte lidi myslet jako designer
  • Najděte UX šampiony v ne UX odděleních

Petr Kosnar - UX Revised

Twitter: @faxecz

Petr se zaobíral v přednášce tím, že se UX často u projektu ořeže jen na několik málo postupů, které UX samy o sobě netvoří (použitelnost, drátěné kostry, design atd.), projekt tak sice vznikne za použití některých nástrojů nebo metod, ale to podstatné se vynechá a uživatel tak přijde o prožitek s používání. UX designera definoval jako člověka, který nejen navrhuje a testuje řešení, ale hlavně poznává a analyzuje prostředí, identifikuje problémové místa, navrhne cíle a ukáže týmu, jak jich lze dosáhnout. Až pak začne prototypovat, testovat a navrhovat design.

Jiné zajímavosti

Co se týče jiných zajímavostí, tak Ondra Válka představil na UX campu nový, velmi zajímavý projekt a to UX jam session, který se bude konat střídavě v Praze a v Brně. A doufám, že se dočkáme i v Ostravě :)

A na závěr, Martin Kopta zpívající "Kočka leze dírou" :)


Štítky k článku: E-shop, Internetový marketing, UX
Jiří Komár

Jiří Komár

Autor článku působí jako UX designer a specialista na internetový marketing. Posledních sedm let se pohybuje především v prostředí internetových obchodů a podílel se na projektech jako OKAY.cz, Kama.cz, Bambule.cz, Rogelli.cz nebo Alfa.cz.

Rubriky
Rubrika Článek

Veškerý obsah je majetkem autorů, jeho další šíření bez souhlasu je zakázáno, 2008 - 2016 © www.seo-slovnik.cz - Váš internetový rádce