Použitelnost

Optimalizujeme hledání na webu

Cesta k článku: Seo-slovnik.cz » Použitelnost » Optimalizujeme hledání na webu
Napsal: Jiří Komár | @jirikomar | Úterý 22.11.2011 | Komenáře

Optimalizujeme hledání na webu

Pole pro vyhledání informace na webu patří mezi prvky, které se na webech vyskytují již od pradávna. Bohužel i dnes je tento element často velmi chybně navržen a proto neplní svůj účel jak má. Proto si v dnešním článku ukážeme několik příkladů, jak by takové vyhledávání mělo a někdy také nemělo vypadat. A co udělat, aby uživatelé vyhledávání používali rádi.  

Analýza prvku může ukázat nemilé překvapení

Před tím, než se začneme bavit o samotném vyhledávání, si musíme položit jednu zásadní otázku: Používají naši uživatelé vyhledávání často, a co přesně pomocí něj hledají? U dosti webů se setkáme s tím, že uživatelé nehledají neznámé spojení, ale důležité části navigace (názvy oddělení, názvy důležitých stránek: registrace, košík, jak nakupovat atd.). Pokud se to děje i na Vašem webu, měli by jste obětovat trochu svého času a web otestovat na uživatelích. Možná zjistíte, že zlepšit by se měly i jiné důležité prvky vašich stránek.  

Chyb se dá udělat hodně

Mezi svého času nejčastější chyby tohoto prvku patřilo umístění. Hledání se zkrátka dalo na takové místo, kde jej uživatel nečekal. Naštěstí je tento trend pomalu na ústupu a většina grafiků a webových tvůrců již hledání umisťuje do horní části webu, kde tento prvek patří.

Platí zde jedno pravidlo, kterým je dobré se řídit. U internetových obchodů a portálů je hledání velmi důležité, proto je dobré umisťovat tento prvek spíše do středu hlavičky. U ostatních webů jako jsou osobní nebo firemní stránky si můžeme dovolit hledání umístit na méně důležitou pozici v hlavičce, jelikož se u takových to webů nepočítá s přílišnou frekvencí hledání. Někdy si můžeme dovolit hledání vypustit úplně, zejména pokud je web několikastránkový a všechny informace jsou dostupné z navigačního menu. Pokud hledání na webu není, může jeho úlohu zastat dobře navržená mapa stránek.

Weby, na kterých lidé moc nehledají,  jsou například firemní stránky menších firem. Opakem pak může být web csfd.cz, kde lidé hledají takřka pořád.

Samotná podoba vyhledávacího pole a tlačítka je stejně důležitá jako umístění. Na hodně webech se stává, že hledání je umístěno správně, ale grafická podoba znesnadňuje nalezení. Pak nastává stejný problém jako u umístění, uživatelé hledání nepoužívají.

Na příkladech můžeme vidět, jak lze hledání na webu kvalitně zamaskovat:



Měření a vyhodnocování

Hledání nepomáhá jen uživatelům. Hledání je mimo jiné také kvalitní zdroj informací pro tvůrce webu. Díky hledání si můžeme zjistit, co uživatelé na webu hledali a zda to našli. Web pak můžeme o tyto informace doplnit. Proto bychom neměli zapomínat hledané dotazy zaznamenávat a vyhodnocovat. Jako dobré a levné řešení se nabízí propojení hledání s Google Analytics. V části Content se nachází nástroj Site Search. Tento nástroj lze lehce propojit s hledáním na našem webu a statistiky hledaných dotazů se nám zaznamenávají přímo do GA. Pokud se chcete dozvědět o svých návštěvnicích více, tento nástroj Vám určitě pomůže.  Pro ty co neví jak na to, jsme našli na Youtube ukázkové video.


Na videu je starší GA rozhraní.

Tipy

1) Input pro zadání hledaného dotazu by měl být dostatečně široký. Uživatel by měl vždy vidět celý hledaný dotaz, aniž by se musel v inputu pohybovat šipkami na klávesnici. Hrozí zde totiž to, že uživatel zapomene na nějaký znak, který v poli nevidí a vyhledá nesmyslné spojení. Tyto situace nastávají, pokud uživatel mění hledané spojení a zkouší vyhledávat opakovaně.

Je zjištěno, že ideální šířka hledacího pole by měla být 27 znaků. Pole pak pojme 90% dotazů.

2) Input pro zadání hledaného dotazu může obsahovat nějaký defaultní text. Text může uživatele přilákat, aby hledání zkusil. Nejčastěji se používá spojení „Hledaný výraz“. Po kliknutí do hledacího pole tento text zmizí a uživatel může zadat svůj text.

3) Potvrzovací tlačítko u hledání je lepší popsat textem. Na šipku nebo ikonku s lupou uživatel nemusí vždy kliknout (platí zejména u starších uživatelů, dobré je taky web otestovat pomocí teplotních map). Vždy se snažíme uživatele navést na nějakou akci. Takže nadepsání tlačítka volíme například: Vyhledat, Hledat, Hledej. Tlačítko je umístěno vždy vpravo od inputu a pokud na něj uživatel nejede kurzorem, je dobré kurzor změnit.

4) Pokud víme, že uživatelé hledání používají, je možné ho rozšířit o takzvaný našeptávač. Ten uživateli pomáhá v hledání. Princip našeptávače spočívá v online prohledávání výsledků a nabízení relevantních spojení. Takže pokud uživatel do pole pro hledání začne něco psát, objeví se mu sada možných výsledků, které se spolu s psaním dotazu konkretizují. Našeptávač může být jak textový, tak v něm můžou být i obrázky (zboží, oddělení u e-shopů). Co se mi osobně pak velmi líbí, je zvýrazňování hledaného vzorku. U internetových obchodů se pak dá upravit našeptávač i tak, že krom zboží se zobrazují také oddělení nebo značky.



5) Zobrazení a umístění je většinou ta lehčí část, tou těžší je pak samotný vyhledávací algoritmus. Hodně často narážím na weby, které sice hledání nabízejí, ale výsledky jsou tak zmatené, že mi stejně k ničemu nejsou. Proto si hledání vždy před nasazením řádně protestujte, aby jste odhalili slabé místa, které je potřeba vylepšit. Pokud má hledání pracovat na větším projektu, je dobré výsledky dělit do sekcí. Uživatel se tak nemusí probírat řadou výsledků, které jej nezajímají, ale sám si vybere část, která mu nejvíc vyhovuje.  Za super věc pak považuju skloňování, hledaní v synonymech nebo prohledávání přiřazených štítků. Štítky nám často pomůžou označit článek slovy, která se v něm nevyskytují, a uživatel tyto slova použije při hledání. Štítek navíc nemusí být viditelný, může být dostupný pouze pro vyhledávací algoritmus.

6) Pokud na webu vyhledávání máte, nedávejte k němu žádné přepínače, v čem hledat a podobně. Pokud se uživatel rozhodne vyhledávání použít, nechce si už hrát s přepínačem a určovat, jestli chce hledat v názvu, v titulku nebo v popisu. Algoritmus hledání by měl vhodně prohledat všechny přijatelné řetězce a vhodným způsobem nabídnout výsledky.
 
Na těchto webech můžete najít dobré příklady, jak třídit vyhledaný obsah:

www.mrk.cz
Pokud hledáte ve velkém množství dat. Je dobré přemýšlet nad způsobem, jak se uživatel dostane k tomu, co hledá. Na portálu mrk.cz problém řeší tabulka, která pomůže konkretizovat množinu výsledků.

www.mall.cz
Vyhledávání na mall.cz patří k ukázkovým řešením, jak vyhledávat na internetovém obchodě.
Výsledky vyhledávání jsou pěkně roztřízené a dávají uživateli mnoho možností, jak pokračovat dále.

7) Pokud chcete mít vyhledávání dokonalé, nepodceňujte ani stránku, která se objeví, pokud uživatel nic nenajde. Určitě by se uživatel neměl dostat na stránku s jednou strohou větou: Nebylo nic nelezeno. Dobré weby se snaží uživateli vždy pomoci a nabídnou další možnosti.

Na stránku proto můžeme umístit tyto fráze a prvky, které uživatel určitě ocení:

Hledanou frázi, kterou vyhledávání nenašlo na stránce vypište. Pokud je v hledané frázi překlep, uživatel si toho všimne. Případně doplňte informaci, aby si svůj hledaný dotaz zkontroloval.

Nasměrujte uživatele na mapu webu. Dobře vytvořená mapa webu může pomoci v dalším hledání.

Požádejte uživatele o jiný tvar nebo obecnější výraz. U internetových obchodu se názvy výrobků často liší nebo se hledá jen v některých hodnotách. Úpravou hledaného dotazu se můžeme dostat k požadovanému cíli.

Pokud chcete všechny uživatele obsloužit, nabídněte e-mailový kontakt, telefon nebo formulář, pomocí kterého se s Vámi může uživatel spojit a požádat o pomoc.

Pokud vyhledávání nic nenašlo, umístěte vyhledávací formulář i do těla této stránky. Uživatel může rychle změnit hledaný dotaz, aniž by musel očima přejíždět do hlavičky (tuto vychytávku můžete použít i v případě, že hledání něco najde).


Jiří Komár

Jiří Komár

Autor článku působí jako UX designer a specialista na internetový marketing. Posledních sedm let se pohybuje především v prostředí internetových obchodů a podílel se na projektech jako OKAY.cz, Kama.cz, Bambule.cz, Rogelli.cz nebo Alfa.cz.

Rubriky
Rubrika Článek

Veškerý obsah je majetkem autorů, jeho další šíření bez souhlasu je zakázáno, 2008 - 2017 © www.seo-slovnik.cz - Váš internetový rádce