SEO

Nepodceňujte sílu long tail

Cesta k článku: Seo-slovnik.cz » SEO » Nepodceňujte sílu long tail
Napsal: Jiří Komár | @jirikomar | Úterý 17.07.2012 | Komenáře

Nepodceňujte sílu long tail

Kladete si někdy otázku, zda se oplatí psát kvalitní články a věnovat psaní větší množství času a námahy? Pokud ano, tak pokračujte v čtení. V tomto článku Vám totiž ukážu, jakou sílu má jeden článek a jaké statistiky Vám dokáže v Google Analytics vykouzlit.

Bez nápadu to nejde

Jsou tomu více jak dva roky, co jsem se rozhodl napsat článek o v té době nové funkčnosti Facebooku, o tlačítku „To se mi líbí“. Nejprve jsem nad článkem moc nepřemýšlel, chtěl jsem prostě jen informovat čtenáře Seo slovníku o nové vychytávce, kterou lze implementovat do webu. Ale pak mě napadlo, že zkusím takový malý experiment, který mi poslouží jako podklad pro další článek o problematice „long tail“. Nyní nastal čas, abych Vám řekl výsledek a inspiroval tak ty, co nevěří, že i jeden článek může mít velkou sílu a návštěvnost.

Všechno potřebuje svůj čas

Moje psaní se tak začala stáčet od běžného článku k něčemu většímu, k něčemu, co mi zabralo pár dnů psaní. Mým cílem bylo totiž napsat článek, který bude první, článek, který bude číst hodně lidí, článek který pomůže lidem v jejich problémech a článek, který mi vytvoří hodně dat, které lze analyzovat. Abych něco takového dokázal, musel jsem o problematice tlačítka „To se mi líbí“ nastudovat hodně informací. Mimo to, bylo potřeba také zmapovat samotnou implementaci, která v článku nesměla chybět, jelikož v té době nebyl celý proces instalace nikde na českém internetu popsán.

Výsledek se dostavil po pád dnech. Článek obsahoval kompletní popis, návod jak komponentu nainstalovat, jaké způsoby instalace existují a na co si dát pozor. Navíc jsem připravil i dvě ukázky implementace, jednu v XFBML a druhou přes IFRAME (tato část byla časově nejnáročnější). Výsledkem se ale i přes velké útrapy podařil a článek jsem vydal. Je možné, že podobný článek nebyl první, ale z mého pohledu a z pohledu Googlu jsem byl první já. Pár dnů po mě na stejné téma vydal článek také Daniel Dočekal na Lupě, což mě štvalo, protože Seo slovník byl vedle Lupy takřka nečtený, a mi bylo jasné, že můj článek i přes to, že byl první, nebude nejčtenější. Jenže Google tomu chtěl jinak a teď se podívejte na data, která tento článek nasbíral a stále sbírá.

Jeden článek vládne všem

Níže uvedené data jsou nasbírána za období od 1.5.2010 (datum vydání článku) do 17.7.2012.

Unikátní zobrazení stránek: 13 418
Průměrná doba na stránce: 4 minuty 10 sekund
Počet vstupních klíčových slov na článek: 2838

Jak je vidět, tak i jeden článek může mít velký vliv na návštěvnost webu. Pokud se pak zaměříme na samotnou optimalizaci, je určitě nejdůležitější zvolit téma, o které budou mít uživatelé dlouhodobě zájem. Mimo to je také důležité popsat věc do hloubky, aby šel článek dobře dohledat i pokud uživatel s fulltextovým vyhledávačem čaruje. Určitě pak zapomeňme na PR články, které jsou plytké a obsahově nezajímavé. Je sice fakt, že spousta lidí je ještě stále ve velkém vyrábí, ale jeden dobrý článek Vám určitě pomůže více, než 10 článků o ničem. Pokud napíšete kvalitní článek, obsah a skladbu textu již není potřeba nijak ladit a doplňovat o zbytečná klíčová slova. Co však doporučuji je optimalizace titulku stránky, nadpisu a někdy také URL adresy. Zde může optimalizace opravdu sehrát značnou roli, a proto bychom měli nad těmito prvky pouvažovat a navrhnout je jak s ohledem na fulltextové vyhledávače, tak s ohledem na uživatele, kteří budou článek číst (pokud uživatel někde uvidí odkaz nebo název článku, musí chtít na odkaz kliknout, se špatným titulkem nebo nadpisem se nám šance na klik podstatně snižují).


Poznámka: Samozřejmě, že pokud máte čas, je možné do článku přidat i klíčová slova, které Vám vypadnou z analýzy klíčových slov, ale pokud čas není, lze se obejít i bez zdlouhavého ladění. Musíte však oželet nějakého toho uživatele, jelikož rozsah článku bude o něco menší.
 

Výběr top pěti klíčových slov (na velké množství dotazů je článek ve vyhledávačích stále na prvních místech):

  • facebook to se mi líbí
  • tlačítko to se mi líbí
  • to se mi líbí facebook
  • tlačítko líbí se mi
  • to se mi líbí tlačítko


Zajímavé fráze: (je zajímavé pozorovat, jak jsou lidé důmyslní a jak rozvíjejí obecné dotazy)

  • jak přidat talčítko líbí se mi facebook
  • vložit tlačítko líbí se mi na web
  • xfbml líbí se mi
  • html tlačítko to se mi líbí
  • jak udělat tlačítko like
  • jak přidat to se mi líbí facebook na stránku
  • jak vytvořit vlastní to se mi líbí facebook

 

Tyto slovní spojení sice měla malý počet návštěv, ale průměrný čas strávený je takřka vždy více jak 5 minut.


Štítky k článku: SEO
Jiří Komár

Jiří Komár

Autor článku působí jako UX designer a specialista na internetový marketing. Posledních sedm let se pohybuje především v prostředí internetových obchodů a podílel se na projektech jako OKAY.cz, Kama.cz, Bambule.cz, Rogelli.cz nebo Alfa.cz.

Rubriky
Rubrika Článek

Veškerý obsah je majetkem autorů, jeho další šíření bez souhlasu je zakázáno, 2008 - 2017 © www.seo-slovnik.cz - Váš internetový rádce