Webová analytika

Měříme web pomocí teplotních map (heatmap)

Cesta k článku: Seo-slovnik.cz » Webová analytika » Měříme web pomocí teplotních map (heatmap)
Napsal: Jiří Komár | @jirikomar | Středa 09.06.2010 | Komenáře

Měříme web pomocí teplotních map (heatmap)

Lidí, kteří mají webovou stránku, portál, internetový obchod nebo blog je čím dál více. Poslední roky jsou velmi příznivé pro podnikání na internetu a tak stále přibývá těch, kteří chtějí zkusit své on-line podnikání. Oproti tomu, je mnoho lidí, kteří s hrůzou zjišťují, že ta předem skvěle vypadající myšlenka se ne a ne podařit. Web sice funguje, lidé tam chodí, ale výsledky nepřicházejí. A pokud nad Vámi stojí bystré oko ředitele a vy jste zodpovědní za chod firemního webu, je situace o to horší. Dnešní článek Vám pomůže zjistit, co dělat s webem, který nesplňuje to, co od něho čekáte.

Stanovte svému webu jasné cíle

Dost často se setkávám s majiteli stránek, kteří ani pořádně neví, co má jejich web za úkol. Proto, předtím, než si začnete tvořit web nebo uvažovat o nějakém novém internetovém projektu, je dobré si stanovit cíle (to same platí, i pokud uvažujete o redesignu). Cíl pro nás bude to, co by měl uživatel na webu udělat. Cíl může mít náš web jeden a nebo více. Vždy bychom se ale měli soustředit na jeden hlavní cíl, který je pro nás nejdůležitější a ty ostatní bychom si měli setřídit podle priority. Typickým hlavním cílem může být získání kontaktů od klienta. Pokud se nám získání kontaktů na našem webu nedaří, je někde problém.

Měření cílových konverzí by němělo chybět u žádného internetového projektu. Obrázek nám ukazuje průchody objednávkou internetového obchodu.

Nejčastějším problémem bývá již návrh celého webu. Hodně majitelů webových stránek se obrátí s návrhem webu jen na grafika, který web jen tak bezmyšlenkovitě splácá a na obchodní záměr a uživatelskou přívětivost se zapomene. Taková stránka pak sice pěkně vypadá, ale uživatel se v ní často ztrácí a nedokáže dohledat potřebné informace. Je asi jasné, že tohle není to, co potřebujeme.

Pokud chceme tvořit profesionální web, je nezbytné, aby web prošel rukama webového analytika, který Vám poradí, na co se soustředit, čemu se vyvarovat a hlavně s Vámi sestavím wireframe celého webu a sepíše detailní specifikaci vlastností. Dost věcí se při takové schůzce vyjasní a často se zjistí, že některé úvahy byly zcela liché a komplikované. Tady však již zabíháme do jiného tématu, takže se vraťme k těm, kteří mají s webem problém a zkusme jej odhalit.

Stránky nevydělávají!

Každá stránka, kterou umístíte na internet a na které se snažíte prodávat Vaše služby nebo produkty, si své klienty získává mnohem hůře než obsahové weby, kam chodí uživatelé za informacemi a kde majitele živí především reklama. Fakt, že Vám stránky nevydělávají je způsoben především lidskou nedůvěrou a strachem o své peníze, dále pak webovou gramotností, která je u hodně uživatelů dosti nízká a v neposlední řadě konkurencí, kterou s Vámi návštěvník rád porovnává. Tyhle tři nejčastější příčiny vedou k tomu, že se Vám zákazníka nepodaří získat.

Pokud chcete předejít nepříjemnému zjištění o nefunkčním webu, je dobré tyto tři příčiny co nejvíce eliminovat. Konkurenci samozřejmě nevymažete, proto by jste se měli soustředit především na to, aby Vaše stránky působily věrohodně a méně znalí uživatelé se dostali k informacím, které hledají. Tzn. vytvářet stránky s ohledem na uživatelskou použitelnost.

Pokud už stránky máte a chcete vědět, jestli jste postupovali správně je dobré webové stránky hned od spuštění nebo redesignu podrobit detailnímu měření. Pro základní měření využijeme statistiky Google Anylytics, které nám poskytnou přehled všech odchozích stránek. Pokud se na takový seznam podíváme, hledáme stránky, ze kterých nám návštěvník nejčastěji odchází. A na ty se pak soustředíme. Pro jejich analýzu využijeme nástroj, který náš web změří z úplně jiné roviny, využijeme měření pomocí heatmapy neboli měření pomocí teplotní mapy.

Měříme za pomocí teplotní mapy (heatmapy)

Výraz heatmap měření bychom mohli přeložit jako „měření pomocí teplotní mapy“. Kdo viděl film Predátor, ten si určitě vzpomene, jak si návštěvník z vesmíru prohlíží své oběti. Teplejší části byly zbarvené do červena, studenější do modra.

Na podobném principu funguje i měření pomocí heatmapy, akorát místo tepla jsou v barvách znázorněny plochy, na které uživatel při návštěvě webu kliknul. Jednotlivá kliknutí se spojují do ucelených bloků (barevných map), které se zvýrazňují podle intenzity klikání. Pokud si barevné mapy promítneme na jednotlivé stránky našeho webu, zjistíme, že lze z barevných obrazců vyčíst mnoho zajímavých informací, které nám pomohou odhalit problematická místa, slepé uličky v navigaci nebo špatně zvolenou barevnost a velikost prvků webu.

Výstup, který nám poskytna služba mYx. Jasně vidíme místa, kam uživatel klikal a kam ne.

Zvolme si nástroj

Nástrojů, které dokážou vytvářet kvalitní heatmapy není v současné době mnoho, ale při troše hledání se nám určitě podaří nějakou najít. Některé jsou sice poměrně drahé a nedostupné, jiné zase nedokážou dodávat kvalitní výsledky, ale pár dobrých už existuje. Pro naše první měření jsme zvolili novinku na českém internetu a to nástroj mYx. Autoři tohoto nástroje jsou féroví, a tak si můžeme náš web měřit dva týdny zcela zdarma. Navíc je prostředí celé aplikace v češtině, takže by s instalací neměl mít nikdo problém.

Kdo má zájem, může zkusit i některou z níže uvedených alternativ:


U většiny je rovněž nabízena FREE verze, takže si může každý vybrat službu, která mu nejvíce vyhovuje.

Čekáme na výsledky

Nyní máte představu, co jsou to heatmapy a jak vlastně fungují. V dalším článku si povíme, jak číst výsledky v prostředí mYx a na které prvky webu se heatmapy nehodí.


Jiří Komár

Jiří Komár

Autor článku působí jako UX designer a specialista na internetový marketing. Posledních sedm let se pohybuje především v prostředí internetových obchodů a podílel se na projektech jako OKAY.cz, Kama.cz, Bambule.cz, Rogelli.cz nebo Alfa.cz.

Rubriky
Rubrika Článek

Veškerý obsah je majetkem autorů, jeho další šíření bez souhlasu je zakázáno, 2008 - 2017 © www.seo-slovnik.cz - Váš internetový rádce